کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


سیاحت در بابلسر، زیباترین شهر ساحلى مازندران

 


تاریخ ثبت: 1394/02/01

 

کنار دریا در یک شهر دوست داشتنى  

این شهر مقصد بسیارى از گردشگرانى است که در مازندران به دیدار دریا می آیند؛ شهرى ساحلى که امکانات گردشگرى مناسبى دارد و یکى از نزدیکترین شهرهاى کنار دریا براى مسافرانی است که از جاده هراز به سمت آمل و بابل می آیند.
اگر دیدن و لذت بردن از دریا و ساحل شنى را به دیدن و قدم زدن در جنگلهاى انبوه ترجیح مى دهید، حتماً باید سرى به ساحل زیبای بابلسر بزنید؛ شهرى که علاوه بر تفریحات ساحلى، مى توان در رودخانه پرپیچ وخم آن قایق سوارى کرد و به سیاحت آثار مذهبى و تاریخی اش رفت. یادتان باشد که این شهر فاصله کمى با فریدونکنار و تالاب بین المللى اش دارد و شما میتوانید با اخذ مجوز از اداره محیط زیست شهر، به دیدن پرندگان این تالاب هم بروید.
نام قدیم شهر ساحلى بابلسر « مشهدسر » بوده استکه سال 1311 به بابلسر تغییر نام یافت. بابلسر، از مناطق زیبا و توریستى مازندران است و فاصله آن تا ساری حدود 60 کیلومتر است. ، رودخانه « بابلرود » که از وسط بابلسر میگذرد این  شهر را به دو قسمت تقسیم مى کند و دو پل زیبای این رود که یکى توسط متخصصین آلمانى و دیگرى توسط متخصصین ایرانى ساخته شده، در ایران منحصربه فرد است. از آنجا که رودخانه بابلرود به دریاى خزر متصل است، بالاآمدن آب رودخانه، آن را بسیار دیدنى و زیبا می کند. وجود اسکله هاى قایقرانى با انواع قایقها و صنوبرهاى بلند در دو طرف رودخانه بابلرود، به جذابیت این رود افزوده است. ورزش اسکی روی آب و قایقرانی در دریا و رودخانه، از برنامه های تفریحی تور بابلسر است و گردشگران برای گشت وگذار دریایی هم میتوانند از قایقهای تندرو و یا اتوبوسهای دریایی استفاده کنند.

زیارت و سیاحت: بقعه امامزاده ابراهیم، از زیارتگا ههاى مهم شهرستان بابلسر است و سالانه گردشگران زیادى از این بناى تاریخى و مذهبى بازدید مى کنند و در عین حال، بیشتر مسافران برای اقامه نماز، مدتى در جوار این امامزاده که در یک کیلومترى مرکز شهر قرار دارد، اتراق کرده و با معبود خویش خلوت مى کنند
در قدیم الایام، بابلسر کنونی « مشهدسر »نام داشت و بنا به اعتقاد برخى از اهالى، انتخاب این نام از آن جهت بوده است که امامزاده ابراهیم ملقب به ابوجواب،برادر امام رضا « ع»در این مکان مدفون است، اما به ،  باور برخی دیگر، واژه مشهدسر از آن جهت است که این منطقه را مبدأ راه ارتباطی مناطق مازندران به شهر مشهد مقدس می دانستند.به هر حال، شهر زیبای بابلسر بی شک برای بسیاری از گردشگرانی که از شهرهای مازندران دیدن کرده اند، تجلی روزهای خوشی است که در پستوی ذهنشان برای همیشه به خوشی و زیبا بودن می درخشد. در بدو ورود به این شهر ساحلى، آنچه در اولین نگاه چشم را می نوازد، میدان زیبای بسیج است که به نام امیر عاشقان حضرت علی« ع» آذین یافته و هنگام شب، تلألو نورهای رنگارنگ آن، خیره کننده است. این میدان از یکسو به میدان شهدا ختم می شود که آذین بخش آن گلدان گُلی است به یاد تمام شهیدان این دیار و ازسوی دیگر،به میدان بلال که تندیس بلال حبشی است درحال اذان گفتن. رودخانه ای در مرکز شهر: رودخانه بابلرود که از وسط شهر مى گذرد، یکى از دلایل جذابیت بابلسر در بین شهرهاى مازندران است؛ چراکه هیچکدام از رودهاى جارى در استان مازندران، امکانات رفاهى مشابه بابلرود را ندارند. این رود یکى از رودخانه هاى مهم کشور است که از ارتفاعات البرز در جنوب شهر بابل سرچشمه گرفته و در شهرستان بابلسر به دریا مى ریزد و این شهر را به دو قسمت شرقى و غربى تقسیم م ىکند. بابلرود در محل اتصال به دریا، آرامش خاصی دارد و همزمان با جزر و مد دریا، ارتفاع سطح آب آن نیز تغییر پیدا می کند و کرانه های زیبایش، با درختان سر به فلک کشیده و بلندبالا، جلوه بی نظیری را به نمایش میگذارد.

جشنواره مجسمههای شنی: یکى از مکانهاى مهم گردشگرى در بابلسر، اسکله ساحلى آن است کهبه خاطر زیبایى و جاذبه اش، هر روز میزبان مسافران شمال کشور است. مقابل این اسکله، از صخره هاى زیبایى به عنوان موج شکن استفاده شده که در نوع خود بسیار زیبا است. برگزاری جشنواره مجسمه های شنی، یکی از برنامه های بکر مازندرانی ها در بابلسر است که از سال 1384 تاکنون هر سال در فصل تابستان، به طور مرتب در این شهر برگزار و حتی خارجی، آثار دست ساز خود را در این جشنواره به معرض نمایش میگذارند.

  از خزرشهر تا ساحل « میرود »:شهرک ساحلی خزرشهر واقع در کیلومتر 6 جاده بابلسر به فریدونکنار، یکی از جاذبه های گردشگری  بابلسر است که در بهار و تابستان، میزبان عده زیادى از گردشگران است. خزرشهر پس از شهرک دریاکنار، از نخستین شهرکهایى است که در حاشیه دریاى خزر و سواحل بابلسر ساخته شده است. از بابلسر تا منطقه ساحلى میرود   هم راه درازى در پیش نیست. منطقه نمونه گردشگرى 400 هکتاری « میرود » بهنمیر از توابع بابلسر، دو کیلومتر از جاده اصلى بهنمیر فاصله دارد. این منطقه، ازجمله جاذبه هاى گردشگری و توریستى استان مازندران است که فضاى سرسبز و جنگلى آن در کنار دریا، زیبایى خاصى به این منطقه بکر بخشیده است. منطقهاى که سرویسهاى بهداشتى،پارک کودک، نمازخانه، رستوران و سکوهای نصب چادر است.

  از« کرفون » تا ییلاق« شیخ موسى »منطقه نمونه گردشگری « کرفون »  در 13 کیلومترى بابلسر در حاشیه جاده ساحلى به سمت سارى قرار دارد؛ منطقه اى بکر و زیبا با ساحل ماس هاى که از آرامش خاصی برخوردار است. حدود 50 کیلومتر آن سوتر، ییلاق کوهستانى« شیخ موسى » قرار دارد که یکى از زیباترین، سرسبزترین و خوش آب وهواترین مناطق مازندران به شمار می رود. برای رسیدن به این ییلاق، با طی یک مسیر 15 کیلومتری، به شهر کوچک گلوگاه میرسیم که در کوهپایه قرار دارد. بعد از عبور از گلوگاه و بعد از طی 30 کیلومتر در جاده آسفالته و با عبور از دل جنگل هاى سرسبز و رودخانه های بین راه، باید یک مسیر 10 کیلومتری را در یک جاده خاکی پشت سر بگذاریم و درنهایت، به ییلاق شیخ موسی برسیم. در ییلاق شیخ موسی، دو بقعه حاجى شیخ موسى و امامزاده عبدالله قرار دارد که از مکانهای زیارتی مردم این منطقه است. از جاذبه های سیاحتی ییلاق« شیخ موسی » هم میتوان به دو آبشار زیبا، جنگل انبوه و سرسبز و کوه هاى سرسبز و چشمه هاى آبمعدنى اشاره کرد که بسیار چشم نواز است.

آبگرم شفابخش« آزرود »:آبگرم« آزرود »واقع در روستای« آری »در بخش« بندپی »شرقی شهرستان بابل، در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه« آزرود »دیده مى شود. آب این چشمه با جوشش از زمین، استخری ایجاد کرده که به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، برای درمان بیماریهای پوستی، روماتیسم،درد مفاصل و ایجاد آرامش و تسکین اعصاب بسیار مفیداست.چشمه« آرى »در روستایى به همین نام، در 33 کیلومترى جنوب شرقى بابل قرار دارد که مجموعه طبیعى بی نظیرى را با ترکیبى بسیار زیبا پدید آورده است. این آب معدنى فیروزه اى رنگ، در دل جنگل هاى سبز منطقه، منظره اى را خلق کرده که در دیگر نقاط مازندران کمتر دیده می شود. مسیر دسترسى به این آبگرم که به جاده جیبى معروف است، آنقدر زیبا و پرپیچ وخم است که طعنه به جاده چالوس میزند!

موزه حیا ت وحش: پس از گشت وگذار در طبیعت زیباى بابلسر، اگر علاقه مند به موزه گردى هستید، دیدار از موزه حیات وحش بابلسر را توصیه می کنیم. این موزه که اولین موزه علوم طبیعى در استان مازندران به شمار مى رود، در سال 1380 تأسیس و سال 1384 تکمیل شده است. در این موزه، حدود 330 قطعه از 130 گونه از تاکسیدرمى پرندگان و حیوانات مختلف به نمایش درآمده است. بخش هاى گیاهان دارویى و ماهیهاى آکواریومى، از دیگر قسمتهاى دیدنى این موزه است.
براى و سیاحت در شهر ساحلى بابلسر میتوان در پیچ و خم بابلرود قایق سواری کردمجسمه های زیبایی از شن ساخت و از آثارمذهبی وتاریخی آن دیدن کرد
 

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 3744


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2