کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


گورستان‌ها، راویان تاریخ و تمدن

 


تاریخ ثبت: 1393/06/13

 

مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم  

تا چشم کار می‌کند تخته سنگ‌هایی است که به شکل  عمودی در زمین کاشته شده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گورستان قرار گرفتن دو تخته سنگ به‌صورت عمودی بر سر هر گور است، یکی در بالای سر و دیگری در زیر پای متوفی. اغلب تخته سنگ‌ها منقش به نمادهایی با معانی گوناگون هستند.
برخی از آنها مثل نقش قیچی، داس، تبر، گاوآهن یا وسایل تیراندازی نشانی از شغل صاحب قبر هستند، برخی دیگر از نقوش چیزی شبیه به یک نماد خانوادگی است. قبرهایی با نشانی یکسان در یک ردیف. برخی از نقوش نیز معنایی ژرف‌تر در پی دارند مانند شمشیر (نماد نیرو، حفاظت، اقتدار، سلطنت)، ترازو (بیانگر عدالت) و نمادهای دیگری که روی سنگ‌قبرها به‌کار می‌روند و در برخی مواقع در جغرافیایی متفاوت معانی متفاوتی نیز می‌یابند. اینجا سفید چاه است. گورستانی در شرق مازندران، اما این گورستان‌های تاریخی با نمادهای کم‌نظیر و گونه‌گون در ایران و دیگر نقاط جهان کم نیستند.
دیدار از گورستان‌ها فرصتی را برای آشنایی با بخشی از تاریخ یک کشور یا منطقه فراهم می‌آورد. امروزه در طراحی برخی از این گورستان‌ها تلاش شده تا آنها به موزه‌هایی در فضای باز بدل شوند. این گورستان‌ها اغلب ترکیبی هستند از سنگ قبرهای تزئینی در اندازه‌های مختلف با شکل‌ها و رنگ‌های متنوع، نمادهایی از ادیان و مذاهب گوناگون، مجسمه‌های یادبود از مشاهیر و چهره‌های سرشناس و معابر درختکاری شده در فضایی آرام که اغلب با راهنما و نقشه گردشگران را در مسیری درست هدایت می‌کنند و اطلاعات مفیدی در اختیار آنان قرار می‌دهند. در کنار همه این موارد اغلب این گورستان‌ها تلاش دارند تا حدامکان فضای موجود را به گونه‌ای طراحی کنند تا فرصتی هر چند اندک برای درنگ و تامل در اختیارگردشگران قرار دهند. در بسیاری از موارد درختکاری‌ها به گونه‌ای است که فضای قبرستان شبیه به پارکی می‌شود که قدم زدن در آن و تماشای سنگ قبرها احساس خاصی را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.
هرچند شهرت بسیاری از گورستان‌ها در دنیا به آن جهت است که بزرگانی در دل این گورستان‌ها آرمیده‌اند و دیدار از آرامگاهشان برای دوستداران آثار و زندگانی این افراد فرصتی است مغتنم تا بر سر تربت این بزرگان همتی بخواهند و زیارتی بکنند؛ اما در لابه‌لای این گورستان‌ها می‌توان هنر، فرهنگ، تاریخ و سیر تحولاتی را ناظر بود که راویانش همین خفتگان در غوغا هستند.

 

 


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۸۸            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1238


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2