کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


گردشگری «دنیای‌اقتصاد» یکساله شد

 


تاریخ ثبت: 1393/06/13

 

پرستو فخاریان دبیر گردشگری  

امر گردشگری در کشور ما، هنوز مقوله‌ای اقتصادی محسوب نمی‌شود و نقش این صنعت (البته اگر در ایران گردشگری را صنعت قلمداد کنیم!) هنوز چنان که باید در توسعه اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سال‌ها اقتصاد تک محصولی در ایران، ما را به سمتی کشانده که یا نمی‌توانیم به صنایع جایگزین برای رونق اقتصادی فکر کنیم و یا دیگر صنایع را درفهرست اولویت‌ها قرار نمی‌دهیم. توریسم ایران نیز سال‌هاست که به آتش اقتصاد تک‌محصولی می‌سوزد؛ صنعتی که در سال 2013 در کل دنیا گردش مالی 5/6 تریلیارد دلاری داشته و سهم ایران تنها رقمی در حدود ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که در کل دنیا، از هر 11شغل، یک شغل مرتبط با توریسم و قدرت این صنعت برای رشد اشتغال نیز مثال‌زدنی است. مسوولان کشور پیش‌بینی می‌کنند در صورت جذب 20میلیون گردشگر، این صنعت می‌تواند درآمد 300میلیارد دلاری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. اما با این همه، گویا توسعه گردشگری در ایران تنها در حد حرف باقی مانده و حتی نظام جامعی به این منظور شکل نگرفته است.
همه این مسائل رسالت سنگینی به‌عهده پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی کشور قرار داد تا با پرداختن به بحث توریسم، طرحی نو دراندازد. در همین راستا «دنیای‌اقتصاد» بر آن شد تا با راه‌اندازی یک صفحه در روزنامه، اهمیت اقتصادی این صنعت را به همگان به‌ویژه مسوولان کشور خاطرنشان کند؛ آن هم در سالی که به دلیل تغییر سیاسی مثبت، سیل گردشگران خارجی به ایران روانه شد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از رشد 215درصدی ورود توریست‌های خارجی به کشور خبر داد. امروز درست یک سال از انتشار نخستین صفحه گردشگری روزنامه «دنیای‌اقتصاد» می‌گذرد؛ صفحه‌ای که با بیم و امید آغاز به کار کرد و با استقبال طیف وسیعی از مخاطبان همراه شد. از همان روزهای نخست، صفحه گردشگری بازتاب قابل‌توجهی داشت و بسیاری از مخاطبان روزنامه، از این حرکت ابراز رضایت کردند.  گروه گردشگری روزنامه، در طول یک سالی که گذشت، همه سعی و تلاش خود را با به‌کارگیری پتانسیل‌های رسانه‌ای در راستای توسعه گردشگری و نگاه اقتصادی به این مقوله به کار بست؛ توسعه پایدار را مدنظر قرار داد و توان خود را معطوف به گسترش این تفکر کرد که «بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری کشور با رعایت اصول پایدار محیطی، می‌تواند عواید اقتصادی بسیاری را به صورت مداوم، در کوتاه مدت و بلند مدت نصیب کشور کند.» از همان ابتدا بنای این گروه بر آن بود که واسطه‌ای باشد میان متخصصان، سرمایه‌گذاران و تصمیم‌سازان؛ و امروز خرسندیم که هر سه این گروه‌ها، به مخاطبان اصلی این صفحه تبدیل شده‌اند. با این همه، باید ارزیابی موفقیت این صفحه را به مخاطبان بسپاریم. گروه گردشگری همچنان از ایده‌های مخاطبان استقبال می‌کند و امیدوار است بتواند گامی موثر در جهت توسعه گردشگری کشور بردارد.

 

 


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۸۸            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1229


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2