کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


ایجاد اتاق بازرگانی در معاونت سرمایه‌گذاری

 


تاریخ ثبت: 1393/06/03

 

گروه گردشگری:  

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در یکسال گذشته پرداخت و برخی از برنامه‌های این سازمان را برای آینده تشریح کرد؛ معاونی که در مقایسه با دیگر همتایانش، کمترین تعامل را در این یکسال با رسانه‌ها داشت و در طول یکسال حتی یک نشست خبری با رسانه‌ها نداشت. سعید شیرکوند در این گزارش از ایجاد یک اتاق بازرگانی در معاونت سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: این اتاق مطابق ساختار اتاق بازرگانی کل کشور راه‌اندازی خواهد شد و هتلداران، تورگردانان، هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی در این اتاق عضو خواهند بود و سازمان بر اقدامات و فعالیت‌های آن نظارت عالی خواهد داشت.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سعید شیرکوند، با اعلام این خبر که یارانه سود 250 پروژه که جزو تعهدات به جا مانده از دولت قبل بود، پرداخت شده است، افزود: جلوگیری از پرداخت‌های اضافی به مبلغ 20 میلیارد تومان که در اثر بی‌اطلاعی یا سهل‌انگاری مسوولان در حال وقوع بود از دیگر اقدامات معاونت سرمایه‌گذاری در یکسال اخیر است.
تشکیل دپارتمان‌ مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری، اجرای مقدمات راه‌اندازی سامانه خرید و فروش اشیاء تاریخی مجاز ازجمله برنامه‌های این معاونت در طول یکسال گذشته دانست و گفت: 921 تشکل و 53 انجمن دوستی کشورها درحال‌حاضر با معاونت سرمایه‌گذاری ارتباط دارند. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری با اعلام خبر راه‌اندازی واحد نظارت در دفتر تسهیلات و تامین منابع این معاونت، تصریح کرد: نظارتی بر ساخت و سازهایی که با مجوز و موافقت اصولی سازمان انجام می‌گرفت، وجود نداشت و مراحل ساخت هتل و اینکه چه استانداردهایی باید در این اماکن رعایت شود دارای قاعده مشخصی نبود، با راه‌اندازی واحد نظارت و احصای استانداردهای هتل‌سازی بین‌المللی، مالکان موظف به رعایت این قواعد شدند.
وی تصریح کرد: تهیه چک لیست متناسب با مراکز و تاسیسات گردشگری یکی دیگر از برنامه‌های ما در این حوزه است، پیش از این تمامی مراکز اعم از هتل‌ها، پارک آبی، تله‌کابین و سایر تاسیسات گردشگری با یک چک لیست مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، در حال حاضر 4 فرم چک لیست برای ارزیابی پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها متناسب با نوع فعالیت آنها تهیه شده است.
 تشکیل دپارتمان‌های مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری 
شیرکوند همچنین از تشکیل دپارتمان‌های مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های معاونت که پیش از این اجرا نمی‌شد، مشاوره به سرمایه‌گذارانی است که به ما مراجعه می‌کنند، پس از ارزیابی طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاران متخصصان ما متناسب با حجم سرمایه، امکانات منطقه و نیازسنجی، به این افراد برای ساخت هتل و تاسیسات گردشگری مشاوره می‌دهند. معاون سرمایه‌گذاری یادآور شد: اجرای طرح مکانیزاسیون معاونت سرمایه‌گذاری در یکسال گذشته با جدیت دنبال شد که راه‌اندازی سامانه دریافت مجوز و موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاران در راستای این طرح بود، سرمایه‌گذارانی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند تسهیلات و یارانه سود به آنها تعلق نمی‌گیرد. وی افزود: احداث هتل‌های زنجیره‌ای و ایجاد برند در این بخش با اعطای مشوق‌هایی به شرکت سرمایه‌گذاران خارجی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اولیه برای حضور سرمایه‌گذاران چند کشور انجام شده است. شیرکوند از اجرای طرح جانمایی و میزان پراکندگی هتل‌های کشور در نقشه‌ها خبر داد و تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه با سازمان نقشه‌برداری کشور از این پس هتل‌ها، مراکز اقامتی و رستوران‌های بزرگ سراسر کشور در نقشه‌هایی که توسط این سازمان تهیه می‌شود، مشخص خواهد شد. او ادامه داد: این طرح علاوه‌بر راهنمایی گردشگران برای یافتن آسان‌تر مراکز اقامتی و هتل‌ها، به ما در ارائه موافقت اصولی و مجوز به ساخت هتل کمک می‌کند، چراکه ساخت هتل و مراکز اقامتی باید با توجه به فاصله مکانی هتل‌های موجود در دستور کار قرار گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری افزود: تمامی اطلاعات موردنیاز در رابطه با هتل‌ها و مراکز اقامتی کل کشور در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده و می‌تواند منبع مهمی برای تحقیق و بررسی دانشگاهیان و فعالان عرصه گردشگری باشد.


 اصلاح قانون سرویس آپارتمان به نفع توسعه گردشگری
شیرکوند خاطرنشان کرد: ساخت سرویس آپارتمان، یکی از راهکارهای اخذ تسهیلات توسط افراد سودجو بود که پس از بررسی‌های کارشناسان ادامه این روند متوقف شد، این طرح منجر به افزایش نرخ هتل نمی‌شد و سازنده پس از گرفتن وام از سازمان و احداث هتل، آن را به فروش می‌رساند و به این ترتیب ساخت سرویس آپارتمان، هیچ تاثیری در ظرفیت اسکان و اتاق نداشت.
وی با اشاره به اینکه طرح سرویس آپارتمان با اضافه شدن چند بند به نفع توسعه گردشگری کشور، قابل اجرا است، ادامه داد: افرادی که متقاضی تسهیلات برای ساخت سرویس آپارتمان هستند باید تعهد کنند 51 درصد ملک در قالب هتل باقی بماند و مالک، اختیار فروش 49 درصد باقیمانده را با رعایت دستورالعمل سازمان، دارد.
شیرکوند یادآور شد: پیش از این افرادی که سرویس‌آپارتمان می‌ساختند مجاز به فروش تمامی ملک بودند، درعین حال از تسهیلات سازمان و یارانه سود هم استفاده می‌کردند و هیچ دستورالعملی برای این کار وجود نداشت. شیرکوند همچنین از پرداخت یارانه به بیش از 100 پروژه به بهره‌برداری رسیده به مبلغ 70 میلیارد ریال خبر داد و افزود: طرح‌های گردشگری دارای اولویت برای تامین منابع مالی به شرکت‌های تامین سرمایه معرفی شدند و کارگروه بررسی طرح‌ها و صدور مجوزهای تاسیسات گردشگری تشکیل شده است. شیرکوند همچنین از اجرای طرحی در حوزه صنایع‌دستی خبر داد و تصریح کرد: کالاهایی که با سرمایه کم و ارزش افزوده بسیار زیاد توسط هنرمندان تولید می‌شود با وجود اینکه در داخل و خارج از کشور خریدار دارد، در چرخه اقتصادی دیده نشده است، درصورتی که بازاریابی درستی در این زمینه انجام شود، این کالاها با توجه به گستردگی متنوعی که در سطح کشور دارد، علاوه‌بر سود مالی، منجر به اشتغال بسیاری از جوانان و افراد بیکار خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری افزود: تحقیقات بازاریابی کشورهای جهان برای ارائه کالاهای صنایع دستی در قالب استاندارهای بین‌المللی انجام شده و یکی از بانک‌های عامل به‌منظور راه‌اندازی سامانه مجازی فروش صنایع‌دستی انتخاب شده است، راه‌اندازی این سامانه به حذف واسطه‌ها و سود خریدار و فروشنده منجر می‌شود و صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.
وی همچنین از راه‌اندازی سامانه خرید و فروش اشیاء تاریخی مجاز خبر داد و گفت: این سامانه به خرید و فروش اشیاء تاریخی به شکل غیرقانونی پایان می‌دهد و از خروج این آثار از کشور جلوگیری می‌شود، راه‌اندازی این سامانه بانک اطلاعاتی سازمان را در رابطه با تعداد آثار تاریخی با اصالت تکمیل می‌کند. شیرکوند بااشاره به اینکه مقدمات راه‌اندازی سامانه خرید و فروش اشیای تاریخی مجاز، اضافه کرد: این اشیای تاریخی به مدت 6 ماه در سامانه در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد و درصورتی که تقاضایی برای خرید آن وجود نداشت، حراجی برگزار می‌شود. معاون سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با مشارکت و همکاری وزارت امور خارجه در حال حاضر 53 انجمن‌ دوستی از کشورهای مختلف در فعالیت‌های سازمان دخیل شده‌اند که این ارتباط درنهایت به جذب گردشگر، توسعه صنایع‌دستی و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های ملی کمک شایانی می‌کند. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری افزود: سایت omtm.ir که اطلاعات تمامی اعضا، هیات‌مدیره و برنامه‌های تشکل‌ها در آن به ثبت رسیده، راه‌اندازی شده است.

 

 


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۷۹            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1241


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2