کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


سلطانیه بدون «میراث و گردشگری» است!

 


تاریخ ثبت: 1393/06/03

 

دنیای‌اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده:  

شهرستان سلطانیه در استان زنجان باوجود استقرار فرمانداری هنوز از وجود برخی ادارات برای حرکت روی ریل توسعه بی‌بهره است. درحالی‌که به‌دلیل بافت تاریخی و موقعیت مساعد برای سرمایه‌گذاری این شهرستان راه‌اندازی ادارات مربوطه برای ساماندهی و اطلاع‌رسانی به گردشگران در مسیرهای گردشگری و آثار و بناهای تاریخی جزو ضروریات بوده، ولی هنوز این امر تحقق نیافته است. این بی‌تفاوتی موجب شده تا گردشگران در شهر برای دیدن آثار تاریخی و معرفی بیشتر با مشکلاتی مواجه شوند. ناآشنا بودن به منطقه نیز یکی از چالش‌های گردشگران است که تنها در سایه وجود راهنماهای گردشگری و کارشناسان این حوزه امکان‌پذیر خواهد بود، از این‌رو شهرستان تازه‌تاسیسی که می‌تواند در سایه اقتصاد گردشگری بیش از پیش توسعه یابد، هنوز نتوانسته از این ظرفیت سود ببرد.
نبود اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلطانیه جزو مواردی است که چندین بار فرماندار این شهرستان ازآن سخن گفته و انتقادهایی را از میراث فرهنگی استان داشته است.
درهمین رابطه فرماندار این شهرستان لازمه توسعه این شهرستان با بناها و آثار تاریخی را توجه به صنعت گردشگری دانست و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا زمانی که نتوانیم برای مردم این دیار درآمدزایی ازطریق حضور گردشگر را فراهم کنیم، نمی‌توانیم چرخ توسعه این شهرستان را به حرکت درآوریم.
خالقی عنوان کرد: سلطانیه به لحاظ دارا بودن میراث غنی فرهنگی و ابنیه تاریخی و محور گردشگری، ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و این موضوع اهمیت استقرار اداره میراث فرهنگی در این شهرستان را گوشزد می‌کند.
این مقام مسوول، گنبد تاریخی سلطانیه را قلب تپنده گردشگری استان زنجان معرفی کرد و ادامه داد: باید در سایه همکاری و همفکری سازمان میراث فرهنگی کشور و استان بتوانیم زیرساخت‌های توسعه صنعت توریسم را در شهرستان رقم بزنیم. وی با انتقاد از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان که هنوز نتوانسته نسبت به استقرار اداره میراث فرهنگی اقدام کند، افزود: انتظار ما از مسوولان میراث فرهنگی این است که هرچه زودتر این کار صورت گیرد ولی هنوز اقدامی انجام نداده‌اند.
خالقی بر این باور است که این بی‌تفاوتی و تاخیر در استقرار این اداره شهرستان به اهداف توسعه‌ای صنعت توریسم در شهرستان لطمه می‌زند و باید میراث فرهنگی در اولین فرصت نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشد. مقام عالی شهرستان سلطانیه با بیان اینکه متاسفانه پیگیری‌های ما برای مستقر شدن اداره میراث فرهنگی به نتیجه نرسیده و انتظار داریم میراث فرهنگی در این مورد اقدام کند، تاکید کرد: وجود آثار تاریخی ازجمله معبد داش کسن، مقبره چلپی اوغلی، مجموعه توریستی–تفریحی شاه بلاغی، مقبره ملاحسن کاشی درکنار گنبد و حمام سالار می‌تواند زمینه‌های جذب و ماندگاری گردشگر را کلید بزند.
وی محور گردشگری تخت سلیمان- زنجان- سلطانیه- خدابنده و همدان را به‌لحاظ قرار گرفتن سلطانیه در این مسیر حائز اهمیت دانست و افزود: وجود مردان نمکی با قدمت بیش از 2 هزار سال، موزه تاریخی رختشویخانه و بازار تاریخی زنجان در زنجان، مسجد جامع سجاس که قدمتی بیشتر از گنبد سلطانیه دارد و نیز بقعه قیدار نبی(ع) در خدابنده برای زیارت تمامی مسلمانان، مسیحیان و کلیمان جزو آثار تاریخی این مسیر است که نباید از این مهم غافل شویم.
وی نقش سلطانیه را به‌دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی3 استان بسیار مهم دانست و گفت: مستقر شدن اداره میراث فرهنگی در این شهرستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت و مجهز شدن به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیروی اداری مجهز که پایلوت ادارات میراث فرهنگی ابهر و خرمدره است در امر خدمات‌رسانی حائز اهمیت است. فرماندار سلطانیه به طرح این سوال که یک گردشگر که قدم در شهر سلطانیه می‌گذارد از کجا آدرس و مشخصات مسیرهای بناهای تاریخی را پیدا کند و اگر قصد اقامت شبانه داشته باشد، توسط چه کسی راهنمایی شود؛پرداخت و ادامه داد: متاسفانه در بنرها و پوسترهای مسوولان میراث فرهنگی استان تصویر گنبد سلطانیه به‌عنوان نماد میراث غنی فرهنگی آورده می‌شود، اما در عمل توجه به این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری رنگ باخته است.


 راه‌اندازی اداره
این صحبت‌ها در حالی انجام شد که مدیرکل میراث فرهنگی این استان از راه‌اندازی اداره میراث فرهنگی سلطانیه در هفته جاری خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازی این اداره فراهم شده و تاخیر در این امر منوط به ایجاد پست و اخذ مجوز از معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهوری بوده است. یحیی رحمتی، با اعلام اینکه تا این لحظه مجوز راه‌اندازی این اداره اخذ نشده، افزود: راه‌اندازی این اداره مراحل بسیار پیچیده‌ای دارد و برای پیشبرد برنامه‌ها منتظر مجوز نبودیم و با راه‌اندازی دفتر نمایندگی نسبت به خدمات‌رسانی اقدام کردیم. وی ادامه داد: برای اینکه اقتصاد شهرستان برپایه گردشگری بچرخد، نیازمند فراهم شدن زمینه‌های آن هستیم و از دیدگاه میراث فرهنگی امنیت گنبد تاریخی سلطانیه به‌دلیل ثبت جهانی بسیار حائز اهمیت است. 

 

 


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۷۹            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1143


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2